Page 38 - Lindua 25/2023
P. 38
LINDUA 25/2023 › Eseji, študije, kritike/Esszék, tanulmányok, kritikák
dekle v škrlatni obleki, ki jih je pronicljivo opazovalo. Čez Pomembno je še eno spoznanje: učitelji nismo zaznali
tri dni so vsi iskali družino Kotel, a je nihče ni več našel. nobenega odpora dijakov do spoznavanja novih besed,
Tudi grad, v katerem so najeli sobo, je izginil, kot da ne bi nasprotno, oni so opozarjali nas, če smo pozabili na šir-
nikoli obstajal. jenje slovarčka.
Člani aktiva smo se odločili, da bomo nadaljevali z
(Ksenja Zver, 2. letnik, program Kemijski tehnik) delom. Seveda si vseh besed ne bo zapomnil nihče. Po-
membnejše je to, da si ga bodo sploh razširili, da bomo
odpravili vsaj nekaj škode v osiromašenem besedišču.
SKLEP Vemo, da moramo dijake naučiti (čim) več, da ostane v
spominu potem vsaj del vloženega truda.
Dijaki nedvomno potrebujejo dodatno vzpodbudo, da Ne pozabimo, kar je vedel že Trubar: da bi Slovenci
spoznajo čim več slovenskih besed. Spoznali smo, kako obstali, smo v času reformacije dobili prvo različico slo-
se je skozi leta besedišče dijakov osiromašilo. Pred dese- venskega knjižnega jezika. Trubar nam je s tem zagotovil,
timi, dvajsetimi leti bi besede, ki smo jih dali na seznam da smo lahko vsem dokazali, da smo narod, ki ima svoj
neznanih besed, naši dijaki gotovo poznali ali bi vsaj jezik, svojo identiteto in pomembne knjige. Kaj bo, ko se
slišali zanje in bi ob danih odgovorih najverjetneje našli bomo nehali truditi, da bi govorili vsaj javno knjižno, ko
pravega. Današnje generacije se morajo iste izraze učiti bomo kot učitelji nehali skrbeti za jezik, ko bo stroka ko-
kot nove in imajo še zmeraj težave, ko se morajo spomniti municirala samo še v tujem jeziku?? Se bomo vrnili v čas
njihovega pomena ali ga prepoznati. pred Trubarjem in bomo le še arhivirali ostanek sloven-
Isto preverjanje sem uporabila za dijake vseh oddel- ščine? Vem, to zveni zelo črnogledo, zagotovo pa drži eno:
kov, saj smo spoznavali iste besede. Z maturanti tega povsod po svetu umirajo jeziki, ker so bili trenutki, ko se
nisem izvajala, imam pa rezultate za en gimnazijski ljudem ni zdelo pomembno skrbeti za jezik, morda so se
oddelek (1. letnik) in za tri oddelke srednjega strokovne- ga sramovali, morda pa ga niso imeli možnosti ohraniti,
ga izobraževanje (2. in 3. letnik). Naši oddelki so manjši, ker so jih preprosto asimilirali.
saj imamo kot dvojezična srednja šola nižje normative.
Nekaj dijakov je bilo odsotnih ali pa so imeli težave s tele-
fonom. Tako so povprečni rezultati na oddelek naslednji: VIRI IN LITERATURA:
v gimnaziji so bili uspešni v 59 %, v srednjih strokovnih Cruk M. (2015): Anglizacija jezika v odvisnosti od družbenega
programih pa od 44 % do 58 %. Najvišji odstotek znanja profila literarnih oseb v sodobnih slovenskih proznih delih.
je dosegel gimnazijec s 83 %, med dijaki srednješolskih Jezikoslovni zapiski. Letnik 21, številka 1. ZRC SAZU.
programov pa dijak s 72 %. V resnici so odstotki višji, Quizizz. https://quizizz.com
saj so dijaki znali več, a ker niso rešili brezhibno nalog, Pirnat J. (2016): Anglizmi v radijskem govoru na radiu
v katerih morajo označiti več besed (včasih so pozabili Murski val: diplomsko delo: Univerza v Mariboru. Filozofska
na eno besedo, včasih dve besedi od treh, ali pa so poleg fakulteta Maribor. Oddelek za prevodoslovje.
dveh pravilnih izbrali še eno nepravilno), šteje naloga za Stepić A. (2016): Anglizmi v glasbenokritiških besedilih
nepravilno rešeno tudi ob dveh pravilnih. časopisa Delo in tednika Mladina. Fakulteta za družbene
Na koncu preverjanja sem dijakom postavila vpraša- vede, Univerza v Ljubljani, 2016. 80 str.
nje, ali se jim zdi, da so si zapomnili več besed, kot so pri- Zver G. (2005). Perceptivna sposobnost dvojezičnih/
čakovali (odgovori z DA ali NE). Odgovori z DA so se gibali večjezičnih dijakov ob meji z Madžarsko. Slovenski slavistični
kongres Lendava 2005 (16). Vloga meje. Ljubljana :
med 56 % in 71 % odstotki, odvisno od oddelka. Vprašala Slavistično društvo Slovenije, str. 205–216.
pa sem jih tudi, ali menijo, da se z ustvarjanjem slovarčka,
pogovorom o besedah in igro da razširiti besedni zaklad?
Pri tem vprašanju jih je odgovorilo z DA celo več, in sicer
med 86 % in 100 %.
36