Page 38 - Lindua 25/2023
P. 38

LINDUA 25/2023 › Eseji, študije, kritike/Esszék, tanulmányok, kritikák



          dekle v škrlatni obleki, ki jih je pronicljivo opazovalo. Čez   Pomembno je še eno spoznanje: učitelji nismo zaznali
          tri dni so vsi iskali družino Kotel, a je nihče ni več našel.   nobenega odpora dijakov do spoznavanja novih besed,
          Tudi grad, v katerem so najeli sobo, je izginil, kot da ne bi   nasprotno, oni so opozarjali nas, če smo pozabili na šir-
          nikoli obstajal.                                   jenje slovarčka.
                                                               Člani aktiva smo se odločili, da bomo nadaljevali z
          (Ksenja Zver, 2. letnik, program Kemijski tehnik)  delom. Seveda si vseh besed ne bo zapomnil nihče. Po-
                                                             membnejše je to, da si ga bodo sploh razširili, da bomo
                                                             odpravili vsaj nekaj škode v osiromašenem besedišču.
          SKLEP                                              Vemo, da moramo dijake naučiti (čim) več, da ostane v
                                                             spominu potem vsaj del vloženega truda.
          Dijaki nedvomno potrebujejo dodatno vzpodbudo, da    Ne pozabimo, kar je vedel že Trubar: da bi Slovenci
          spoznajo čim več slovenskih besed. Spoznali smo, kako   obstali, smo v času reformacije dobili prvo različico slo-
          se je skozi leta besedišče dijakov osiromašilo. Pred dese-  venskega knjižnega jezika. Trubar nam je s tem zagotovil,
          timi, dvajsetimi leti bi besede, ki smo jih dali na seznam   da smo lahko vsem dokazali, da smo narod, ki ima svoj
          neznanih besed, naši dijaki gotovo poznali ali bi vsaj   jezik, svojo identiteto in pomembne knjige. Kaj bo, ko se
          slišali zanje in bi ob danih odgovorih najverjetneje našli   bomo nehali truditi, da bi govorili vsaj javno knjižno, ko
          pravega. Današnje generacije se morajo iste izraze učiti   bomo kot učitelji nehali skrbeti za jezik, ko bo stroka ko-
          kot nove in imajo še zmeraj težave, ko se morajo spomniti   municirala samo še v tujem jeziku?? Se bomo vrnili v čas
          njihovega pomena ali ga prepoznati.                pred Trubarjem in bomo le še arhivirali ostanek sloven-
            Isto preverjanje sem uporabila za dijake vseh oddel-  ščine? Vem, to zveni zelo črnogledo, zagotovo pa drži eno:
          kov, saj smo spoznavali iste besede. Z maturanti tega   povsod po svetu umirajo jeziki, ker so bili trenutki, ko se
          nisem izvajala, imam pa rezultate za en gimnazijski   ljudem ni zdelo pomembno skrbeti za jezik, morda so se
          oddelek (1. letnik) in za tri oddelke srednjega strokovne-  ga sramovali, morda pa ga niso imeli možnosti ohraniti,
          ga izobraževanje (2. in 3. letnik). Naši oddelki so manjši,   ker so jih preprosto asimilirali.
          saj imamo kot dvojezična srednja šola nižje normative.
          Nekaj dijakov je bilo odsotnih ali pa so imeli težave s tele-
          fonom. Tako so povprečni rezultati na oddelek naslednji:   VIRI IN LITERATURA:
          v gimnaziji so bili uspešni v 59 %, v srednjih strokovnih      Cruk M. (2015): Anglizacija jezika v odvisnosti od družbenega
          programih pa od 44 % do 58 %. Najvišji odstotek znanja   profila literarnih oseb v sodobnih slovenskih proznih delih.
          je dosegel gimnazijec s 83 %, med dijaki srednješolskih   Jezikoslovni zapiski. Letnik 21, številka 1. ZRC SAZU.
          programov pa dijak s 72 %. V resnici so odstotki višji,      Quizizz. https://quizizz.com
          saj so dijaki znali več, a ker niso rešili brezhibno nalog,      Pirnat J. (2016): Anglizmi v radijskem govoru na radiu
          v katerih morajo označiti več besed (včasih so pozabili   Murski val: diplomsko delo: Univerza v Mariboru. Filozofska
          na eno besedo, včasih dve besedi od treh, ali pa so poleg   fakulteta Maribor. Oddelek za prevodoslovje.
          dveh pravilnih izbrali še eno nepravilno), šteje naloga za      Stepić A. (2016): Anglizmi v glasbenokritiških besedilih
          nepravilno rešeno tudi ob dveh pravilnih.            časopisa Delo in tednika Mladina. Fakulteta za družbene
            Na koncu preverjanja sem dijakom postavila vpraša-  vede, Univerza v Ljubljani, 2016. 80 str.
          nje, ali se jim zdi, da so si zapomnili več besed, kot so pri-     Zver G. (2005). Perceptivna sposobnost dvojezičnih/
          čakovali (odgovori z DA ali NE). Odgovori z DA so se gibali   večjezičnih dijakov ob meji z Madžarsko. Slovenski slavistični
                                                               kongres Lendava 2005 (16). Vloga meje. Ljubljana :
          med 56 % in 71 % odstotki, odvisno od oddelka. Vprašala   Slavistično društvo Slovenije, str. 205–216.
          pa sem jih tudi, ali menijo, da se z ustvarjanjem slovarčka,
          pogovorom o besedah in igro da razširiti besedni zaklad?
          Pri tem vprašanju jih je odgovorilo z DA celo več, in sicer
          med 86 % in 100 %.


          36
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43