Page 106 - Lindua 6-7/2009
P. 106

večjezičnost • többnyelvűség



          jezika izpostavlja pomembnejšo vlogo socialni komuni-  ne razvije v pravo miselno aktivnost. Z razvojem govo-
          kacijski funkciji jezika. Jezik naj bi vzpodbujal, dopol-  ra kot temeljne simbolične funkcije otrok vse bolj sa-
          njeval in omogočal razvoj abstraktnega mišljenja.    mostojno uravnava lastno pozornost in tako postane
           S  Piagetovega  stališča  morajo  otroci  pred  uporabo   govor pomembno orodje v človekovi aktivnosti.
          primernih  terminov  razumeti  kontekst,  oseba  sicer

          lahko govori drugim nerazumljive besede, preden pa
          jih uporabi kontekstu primerno, jih mora razumeti.   3.  dvojEzičnost
           L.S.Vygotski meni, da človek dražljaje iz okolja spre-
          jema in tudi sam vpliva na okolje, kar povzroči nove   Dvojezičen  je,  kdor  zmore  z  enakim  učinkom  kot
          dražljaje okolja in njega samega. Vrsta takih dražlja-  rojeni govorci delovati v dveh/več jezikih v eno-/večje-
          jev so znaki, ki izzovejo modifikacijo tako njegovih kot   zični  skupnosti  v  skladu  s  sociokulturnimi  zahteva-
          tudi drugih odgovorov na te dražljaje. Znaki so tako   mi te skupnosti in kdor se more identificirati z obema
          neke vrste zunanji posredniki v komunikaciji med po-  jezikovnima skupinama in kulturama.« (SKUTNABB-
          samezniki in v določeni meri tudi vplivajo na njihovo   KANGAS, 1981)

          vedenje (Horvat, L., 1983). Otrok skozi razvoj postopno
          internalizira te zunanje znake komunikacije, s tem pa   3.1.  RAZVOJ DVOJEZIČNOSTI
          znaki postanejo najvišja samoregulirajoča oblika člo-      V ZGODNJEM OBDOBJU

          vekovega obnašanja. Internalizacija v oblikovanju mi-
          selnih operacij pri otroku se pri J. Piagetu pojavlja le   Raziskovalca Siraj – Blatchford in P. Clark (2000) loči-
          kot produkt razvoja inteligentnosti (Horvat, L., 1983).   ta dva načina razvoja drugega jezika. Prvi način usva-
          Za L.S. Vygotskega pa je to poseben psihični proces oz.   janja jezika je hkratni ali simultani razvoj, kar pomeni,

          proces  prenašanja  družbene  zavesti  v  individualno   da je otrok že v zgodnjem obdobju življenja izpostavljen
          zavest. Pri tem meni, da se višji psihični procesi obli-  več kot enemu jeziku. Drugič govorita o zaporednem
          kujejo iz zunanjih oblik aktivnosti v procesu interio-  ali konsekutivnem razvoju, o tem da se otrok drugega
          rizacije. Eno glavnih sredstev, ki omogoča učinkovito   jezika začne učiti šele takrat, ko že prvega usvoji. Mcla-
          interiorizacijo je govor. Z njegovo pomočjo naj bi se po-  ughlin  (1978)  starostno  mejo  med  obema  načinoma
          memben vidik predmetne dejavnosti preselil na misel-  razvoja drugega jezika postavlja pri treh letih otrokove
          ni nivo, ker se misel odvija na nivoju verbalnih znakov,   starosti, ko otrok že razvije osnovne sposobnosti spo-
          ki predstavljajo posplošujoče vidike stvarnosti. Glasni   razumevanja v prvem jeziku.
          govor sčasoma preide v notranji dialog in nato še v tihi   Razvoj  dvojezičnosti  v  zgodnjem  obdobju  otroštva

          govor za sebe ter nato na čisti mentalni nivo, kjer pride   poteka v treh fazah (Volterran Taeschner, 1977). Otrok
          do posplošene konstrukcije odnosov med predmeti in   v prvi fazi razvoja oblikuje en leksikalni sistem za oba
          pojavi stvarnosti (Horvat, L., 1983).                jezika in beseda enega izmed jezikov nima svoje odgo-
           Po mnenju L.S. Vygotskega v zadnji fazi razvoja misli   varjajoče besede z enakim pomenom v drugem jeziku.
          ostane le pomen besed, za katerimi introspekcija ne   Razvoj jezika dvojezičnega otroka je na tej stopnji zelo
          odkriva niti predstav predmetov, ki jih beseda označu-  podoben  razvoju  enojezičnega  otroka,  ki  traja  do  za-
          je. Z verbalizacijo predmetne aktivnosti se človek vse   ključka 2. in 3.leta.V drugi fazi (med 3. in 4. letom) zač-

          bolj oddaljuje od konkretnih predmetov, dokler se le-ta   ne otrok razlikovati dve različni besedišči, vendar upo-

          106                                                   • 6-7/2009
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111