Page 15 - Lindua 18/2016
P. 15
Strokovna besedila • Szakcikkek
Sledila je močna številčna krepitev Judov v mestu - bil primoran opravljati nalog nižje ravni zahtevnosti,
leta 1822 je bilo namreč v Dolnji Lendavi 44 prebi- kot sta recimo obrezovanje ter vodenje molitev, ampak
valcev judovske veroizpovedi, 1844. pa se je število je skrbel predvsem za svetovljanski razvoj članov judo-
že povzpelo na 62 in v pičlih desetih letih (do leta vske skupnosti - seveda v duhu judovske veroizpovedi.
1854) na kar 162 prebivalcev judovske veroizpovedi.
Rast števila Judov je narekovala nagel gospodarski Novega rabina je skupnost našla v Áronu Frischau-
ter kulturni razvoj Dolnje Lendave vse od leta 1850 erju, ki so ga člani izvolili leta 1844. Rabin Frischauer
do leta 1918, torej gre za velik vpliv finančno bolje si- je dolnjelendavsko judovsko skupnost postavil na me-
tuiranih judovskih trgovcev ter sloja izobražencev, ki sto pomembnejših regionalnih centrov judovskega ži-
so se izobraževali v najpomembnejših univerzitetnih vlja v tedanji Kraljevini Ogrski. Kot izjemno pomemben
centrih tedanje Evrope, v pretežni meri pa na Dunaju prispevek rabina se kaže tudi sistematizacija matičnih
ter v Budimpešti. Ta rast je spodbudila tudi boljšo knjig, ki so bile vodene od leta 1850 naprej. Ob tem je
organizacijo judovske skupnosti, ki je bila primorana rabin retrogradno sestavil tudi rojstno matično knjigo,
pripeljati sposobnejšega verskega vodjo, ki je prevzel in sicer vse do leta 1820. Rabin Frischauer je svoje delo
tudi položaj miselnega vodje in ki mu široko znanje o opravljal do leta 1860, ko se je odpravil službovat v me-
tedanjih političnih ter verskih dogodkih ni bilo tuje. sto Krems v Spodnji Avstriji. Začasno ga je do leta 1861
Ravno zaradi bolj specifičnih znanj novi rabin več ni nasledil rabin Berkovits, že naslednje leto so namreč za
rabina izvolili Mózesa Schacherlesza (1838, Keszthely –
Slika 2: Notranjost lendavske sinagoge (Vir: www.regivitalis.si, citirano 16. 12. 2016) 13
• 18/2016