Page 13 - Lindua 18/2016
P. 13

Strokovna besedila • Szakcikkek

Dejan SÜČ

150 let lendavske sinagoge ter
kratka zgodovina Judovske verske
organizacije v Dolnji Lendavi

Leta 2016 smo obeležili v Lendavi kar nekaj okroglih obletnic pomembnih zgodovinskih prelomnic in med njimi
zagotovo izstopata predvsem dve: 650. obletnica prejema sejemskih pravic, ki jih je Lendavi podelil madžarski
kralj Lajos I. leta 1366, ter 150. obletnica začetka gradnje lendavske sinagoge, ki je danes ena od dveh preostalih
sinagog v Republiki Sloveniji.

    Tradicija sejmov se z izjemo Katarininega sejma       Judovska diaspora je v veliki meri prevzela pomemb-
v Lendavi ni ohranila, povsem drugače pa lendavska        no mesto v kulturnem ter gospodarskem smislu in
sinagoga še danes predstavlja enega od najpomemb-         vseprisotnost Judov je kaj kmalu naletela tudi na
nejših glasnikov nekdaj izjemno pomembne judovske         negodovanje oblasti. Leta 1669 je tako cesar Leopold
skupnosti, ki je predvsem v kulturnem ter gospodar-       I. izgnal Jude z Dunaja. Na svojih posestih jih je tedaj
skem pogledu popolnoma spremenila videz ter pomen         sprejel eden od pomembnejših plemičev tega obdobja,
Lendave oz. Dolnje Lendave/Alsólendva, kot se je kraj     grof Pál Esterházy (1635, Kismarton - 1713, Kismar-
imenoval vse do srede dvajsetega stoletja.                ton). Na območju okoli kraja Kismarton (danes Ei-
                                                          senstadt v Republiki Avstriji) je tako ustanovil sedem
    Menim, da je prav, da vzporedno s predstavitvijo      judovskih skupnosti, ki so v strokovni literaturi bolj
zgodovine lendavske sinagoge predstavim tudi zgo-         znane pod hebrejskim imenom Sheva Kehillot (nem.
dovinski pregled naselitve Judov na širše območje         Siebengemeinden). To območje, ki je bilo - podobno
Dolnje Lendave. Ravno številčna okrepitev judovske        kot dolnjelendavsko gospostvo - del posesti zemljiške
skupnosti je namreč pripeljala do zamisli o izgradnji     gospode Esterházy, je tako služilo kot eno od glavnih
nove sinagoge v Lendavi, starejša namreč po dimenzi-      disperzijskih območij za prihod prvih judovskih trgov-
jah ni več zadoščala potrebam skupnosti za opravlja-      cev na območji Železne ter Zalske županije.
nje bogoslužja.
                                                              Že v prvih popisih prebivalcev judovske veroizpove-
    Vse od začetka osemnajstega stoletja lahko na         di leta 1725-1728 lahko zasledimo, da se na območju
območju Dolnje Lendave sledimo trendu prihajanja          Lendave zadržujeta dva judovska trgovca, oba s stal-
judovskih trgovcev na to območje, ki je bilo tedaj se-    nim prebivališčem v kraju Rechnitz na današnjem
stavni del Zalske županije. Da je prišlo do tega pojava,  Gradiščanskem v Avstriji, kar le še potrjuje dejstvo,
o katerem pred tem obdobjem nimamo zgodovnskih            da so prišli prvi Judje na območje Dolnje Lendave s
dokazov, ni naključje. Pomembnejši premiki so se          širšega območja sedmih skupnosti.
začeli dogajati v šestnajstem stoletju, ko so se zaradi
prenaseljenosti zgodovinskih dežel Bohemije ter Mo-
ravske, ki danes sestavljata Češko republiko, Judje
začeli premikati v smeri Dunaja, ki je ravno v tem
obdobju postal pomemben center judovske naselitve.

                                                          • 18/2016  11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18