Page 15 - Lindua 4/2008
P. 15

Strokovna besedila, študije • Szakmai szövegek, tanulmányok



            mo na preučevanje številčne simbolike v frazemih in   mi, v katerih so imela števila osrednjo vlogo. Filozofska
            na njihovo korelacijo s kulturnimi simboli v obravna-  spekulacija Pitagora in njegovih učencev se je izkazala
            vanem kulturnem prostoru, hkrati tudi medjezikovno    za neizčrpen vir, iz katerega se je napajal ves nadalj-
            primerjamo jezikovne simbole v dveh genealoško in ti-  nji razvoj teorije števil, številčne mistike in simbolike.
            pološko nesorodnih jezikih, tj. v slovenščini in madžar-  Močno je vplivala na razvoj židovske številčne mistike,

            ščini. Pri tem se je postavilo vprašanje, katera števila   še odločilneje pa je zaznamovala umevanje števil v kr-
            se naj izberejo za predmet primerjave. Odločili smo se   ščanskem duhovnem svetu. Za Avrelija Avguština, oče-
            za t. i. pravljična števila 3, 7 in 9. V raziskovanih jezikih   ta krščanskega razumevanja števil, so števila načela
            se namreč pogosto pojavljajo frazemi s temi števili, le   reda, lepote in popolnosti, idealni oblikovni principi, ki
            število 9 se v madžarskih frazemih redkeje pojavlja kot   vladajo stvarstvu in zagotavljajo skladnost, urejenost,
            v slovenskih.                                         uravnoteženost in zakonitost. Filon Aleksandrijski je
                                                                  postavil trdne temelje tako židovski kot poznejši kr-
            3.   SIMBOLIKA ŠTEVIL V KULTURI                       ščanski eksegezi Svetega pisma in s tem ustvaril kla-
                                                                  sični vzorec simboličnega tolmačenja števil. S Knjigo
                IN JEZIKU                                         števil, ki se pojavljajo v Svetem pismu (Liber numerorum

                                                                  qui in sanctis scripturis occurent) je evropski srednji vek
            Števila so od nekdaj vznemirjala človeškega duha in   dobil knjigo, ki bi ji lahko rekli prvi leksikon številčne
            so bila v vseh civilizacijah izziv razmišljajočemu umu   simbolike, pisec te knjige je Izidor Seviljski (ok. 560-
            ter živahna spodbuda domišljiji. Lahko bi rekli, da je   636), ki je ob prevladujočih krščanskih pomenih števil
            številčna simbolika tako stara kot števila sama, njeno   nanizal mnoge antične vsebine. Renesančni neoplato-
            bogastvo pa z veliko prepričevalno močjo govori o izje-  nisti so verjeli, da je s pomočjo števil mogoče spozna-

            mnem pomenu števil v miselnem svetu naših davnih      ti skrite zakone univerzuma in razbrati nedoumljive
            prednikov. Pomembno mesto, ki v evropski kulturni     poti človeške usode, želja po odkrivanju skrivnosti pa
            zavesti pripada številom, se mogoče najlepše zrcali v   je kmalu pripeljala do razcveta različnih interpretacij
            ogledalu filozofske misli, ki je temu vprašanju od vsega   števil, v katerih se filozofija druži z magijo, matemati-
            začetka namenjala veliko pozornost. Starogrški filozo-  ka z mistično numerologijo in tradicionalni simbolni
            fi so vztrajno poskušali doreči naravo, vlogo in pomen   pomeni z novimi okultnimi vsebinami. Duh evropske
            števil, njihovo prizadevanje pa je močno vplivalo tudi   romantike je bil ezoteričnemu umevanju števil zelo na-
            na razvoj številčne simbolike, ki se je oblikovala v zliva-  klonjen in nagli vzpon okultizma v 19. st. je s svojimi
            nju filozofskih, mitoloških, verskih, magičnih, literar-  zanesenimi numerološkimi teorijami močno spodbudil

            nih in številnih drugih vsebinah (GERM 2003:5).       oblikovanje novih simbolnih vsebin. Podobno magič-
            V snovanju filozofskih izhodišč številčne simbolike pri-  no privlačnost so števila ohranila v 20. stoletju in na
            pada prva beseda Pitagoru, ki je postavil trdne temelje   pragu tretjega tisočletja smo priča nadvse živahnemu
            pitagorejskemu nauku o številih. Zanj je bilo število ide-  zanimanju za skrivnosti števil. Simbolika števil je naj-
            alno oblikovno načelo kozmosa, urejenega po harmo-    večji razcvet doživela na stari celini, v posebnem sreč-
            ničnih številčnih razmerjih Pitagorejska številčna sim-  nem in plodnem prepletu različnih kulturnih tradicij,
            bolika se je izoblikovala v prepletanju aritmetično-ge-  ki številom pripisujejo raznotere pomene, vse pa so si

            ometrijskih lastnosti števil s kozmološkimi predstava-  edine v prepričanju, da število ni samo matematični


                                                                • 4/2008                                           15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20