Page 7 - Lindua 9-10/2010
P. 7

Uvodnik • előszó



               Tanja Šimonka tanja.simonka@zkp-lendava.si
               Kulturna dediščina






               Kot umetnostna zgodovinarka in etnologinja ve-    spomenikov pred propadanjem in spremembami, in
            dno  rada  zastavim  besedo  za  dediščino,  predvsem   prehaja k sodobnemu pojmovanju zaščite, ohranjanja
            tisto kulturno, še posebej pa za tisto, ki se nas vseh   in varovanja dediščine, kjer se krog sodelujočih strok
            neposredno tiče, stavbno dediščino. Avtorji in inter-  pri  posegih,  odločanju  in  iskanju  ustreznih  rešitev
            vjuvanci tokratne številke Lindue so se lotili marsi-  interdisciplinarno širi. To je pripeljalo do današnjega
            katerega segmenta tega izjemno heterogenega podro-   razumevanja dediščine kot ekonomske, prostorske in
            čja, ki v okviru kulturne dediščine zajema nepremično   družbene kategorije, ki ima družbenopovezovalne pr-
            (stavbe, naselbine, spomeniki in krajina) in premično   vine in zagotavlja občutek lastne identitete in pripa-
            (slike,  kipi,  fotografije,  arheološki  predmeti,  doku-  dnosti ter je obenem pomemben spodbujevalec vseh
            menti, knjige, pohištvo, nakit) dediščino, ne smemo   vidikov trajnostnega razvoja.
            pa pozabiti niti na naravno dediščino, na intelektual-  V Lendavi smo (sicer ne z vedno enako intenziteto
            no dediščino (znanstveno, umetniško in industrijsko)   in dinamiko ter z različno uspešnimi rezultati) vse-
            in živo dediščino (ustna izročila in izrazi, rituali, pra-  skozi skrbno bedeli nad večino segmentov lokalne de-
            znovanja, tradicionalne obrtne veščine).             diščine, ki so se artikulirali bodisi v obliki muzejskih
               Celoten spekter dediščine varuje kompleksen sis-  razstav (Meščanstvo, tiskarstvo in dežnikarstvo Len-
            tem pravnovarstvenih režimov in inštitucij, ki srbijo   dave,  Kultura  hetiškega  ljudskega  tekstila,  arheolo-
            za  izvajanje  le-teh  tako  na  državni  kot  tudi  lokalni   ška razstava Oloris …), v obliki tematskih publikacij,
            ravni. Kljub razširjenemu in heterogenemu sistemu    edicij, periodike in monografij. Ustrezno so bile ovre-
            področij varovanja pa ostajajo »luknje«, ki jih zapolni-  dnotene mnoge etnografske teme (oblačilna kultura,
            jo zasebni zbiratelji, katerih fokus sega na vse ravni   duhovna  kultura,  šege,  rituali),  osebnosti  (György
            predvsem premične kulturne dediščine.                Zala, Kultsár György, Mihály Hadik, Mihály Kakasdi
               Na vsakdanji ravni imamo največ opravka s kul-    Hajós) in splošna zgodovina kraja. Ohranja se judo-
            turno dediščino, v okviru le-te pa s stavbno dediščino   vska dediščina. Delo izpostavljenih (predvsem likov-
            in prostorsko ureditvijo krajine, ki jo obdaja. Predpisi   nih)  ustvarjalcev  je  zabeleženo  v  monografijah.  Po-
            in zakoni ščitijo celovitost in estetsko nedotakljivost   novno se obujajo tradicionalni sejmi, poimenovanja
            naselbinskih  jeder,  mestnih  ali  vaških,  ter  posame-  ulic in trgov po znamenitih osebnostih, ki so zazna-
            znih spomenikov sakralnega, profanega ali ljudsko-   movale kraj, spominske plošče in kipi, lepo ohranje-
            stavbnega tipa. In to se z manjšimi odstopanji v veliki   na, vzdrževana pokopališča in stari  nagrobniki, ob-
            meri upošteva – tudi v Lendavi.                      novljena znamenja, tematske delavnice in posveti …
               Formalna  zakonska  zaščita  v  sklopu  varovanja   Veliko je bilo narejenega, veliko izpuščenega in zane-
            kulturne dediščine je sicer zelo dvorezna in v mnogih   marjenega (vmes tudi propadlega), mnogo tudi stro-
            segmentih nedorečena, saj je velikokrat preveč toga   kovno spornega.
            in  neživljenjska.  Lastnike  ter  potencialne  lastnike   Najbolj kompleksna, zapletena in mnogokrat »žolč-
            nemalokrat ovira in odvrne od pristopa k prenovi ali   na« (spomnimo se samo aktualnega spora pri gradnji
            spremembi namembnosti nekega prostora, ki bi pri-    podzemne garaže pod kulturnim spomenikom Pleč-
            pomogel k živahnejši revitalizaciji in regeneraciji ob-  nikove ljubljanske tržnice) je zaščita nepremične kul-
            močja. A tudi ta sistem varovanja dediščine je v zadnji   turne dediščine, kjer lastniki bodisi težko financirajo
            letih  začel  presegati  zgolj  tradicionalen  pristop  var-  (varstvenemu režimu ustrezno) prenovo, bodisi  je ka-
            stva, kjer je cilj fizična zaščita posamičnih kulturnih   pitalski interes tako močan, pravzaprav dominanten,



                                                                •  9-10/2010                                     7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12