Page 8 - Lindua 1/2007
P. 8

Aktualne teme, strokovne študije • Aktuális témák, tanulmányok



          moj naslednik začeto še nadgrajuje: vpeljal je bron,   kar je nastalo, so trdni temelji. Treba je le skrbeti za
          grafiko itn. Razen varovanja etnološke dediščine vse   njihovo ohranitev in na njih graditi naprej. Tudi sam
          drugo bolj ali manj funkcionira. naše sanje so rodile   gradim svojo umetnost naprej na  temeljih, ki sem
          sadove.«                                             jih postavil od samega začetka. Vsaka misel, vsaka
          Čeprav sem trdno  prepričan, da smo zelo dobro ve-   ideja je bila zabeležena, nastal je niz, kontinuiteta
          deli, kaj je potrebno storiti, me za hip spravi v dvom.   zamisli. Če bi lahko realiziral vse, bi nastale never-
          »ali misliš, da je bilo takrat zgolj sanjarjenje ?«  jetne, fantastične stvari. Zgodilo se je, da so bile za-
          »Misliš, da je treba vedeti? Bil si vržen v vodo in mo-  misli  realizirane po segmentih. Zdaj to vem, ko sem
          ral si plavati.«                                     star sedemdeset let. Takrat sem mislil, da ko žar
                                                               ustvarjalnega trenutka mine, nastane drugi in da se
          Vendar smo bili dobri plavalci, odgovorim in že ga   hranim iz skic. Že takrat sem jih naredil, ne da bi se
          v mislih vozim z dr. Sedejem po makadamskih ce-      tega povsem zavedal. Štiri abstrakcije: kompozicija s
          stah od vasi do vasi, zaselkov, od Mure do Kobilja,   konjskimi glavami, moja mati, galebi, morje in ribe
          od Pinc do Odrancev, hodiva med slamnatimi hiška-    so iz tistega obdobja. Smerdu je rekel: Kaj naj z vami?
          mi na enem neštetih obiskov mariborskih varuhov      Že takrat sem zapisal svojo vizijo  umetnosti in od
          spomenikov in že naslednji hip snemava edukativen    tistega časa razvijal svoj stil, meni prirojen. Moore,
          film o dediščini leta 1975, nato pa sedimo v pisarni z   arp, Brancusi in drugi modernisti so prišli v moje
          ing. arh. Molko ob prvotnih Makovčevih načrtih. ne,   življenje šele pozneje. Danes to vem. Moje sanje so
          nikoli nismo delali na lastno pest, zgolj po intuiciji.   uresničene, krona vsega pa je monografija. Ta zaje-
          Z našimi idejami so se ukvarjali vrhunski strokov-   tna knjiga zaokrožuje moje celotno dosedanje delo.«
          njaki. Cilji so bili še kako preštudirani, le izvedbo,
          praktično uresničitev je imel v malem prstu samo     na njeni predstavitvi, pred otvoritvijo razstave na
          on: Ferenc Király. njemu si lahko zaupal,  on je znal   lendavskem gradu, je svoji življenjski sopotnici Su-
          s pomočjo brata Lajčija, ki je delal v takratnem Grad-  zanni  poklonil šopek cvetja. Seveda je bilo to sim-
          beniku, najti najprimernejše in najcenejše izvajalce.   bolno dejanje. Zlasti zato, ker je želel pred javnostjo
          nismo potrebovali nadzornikov investicij. On je bil   pokazati na osebo, ki mu  pri umetniškem ustvarja-
          ta, ki je vodil, skrbel, izumljal, reševal, odločal o kon-  nju najbolj stoji ob strani. Ves čas skupnega življenja
          kretni izvedbi in bil hkrati najboljši nadzornik. »Cilje   skrbno dokumentira in zapisuje vse, kar je v zvezi z
          smo imeli, znali smo. Dobro smo delali, tako dobro,   njunim umetniškim delom, njegovim kiparstvom in
          da smo potešili svoje želje in uresničili pričakovanja   njenim slikarstvom. Letos  pa je sploh delala samo
          okolja.«                                             to, njegovo monografijo.  njegov življenjski opus so
                                                               skrbno pregledali, opisali in ocenili tukajšnji in ma-
          Skodelici kave sva izpraznila, čas, ki sva si ga na   džarski strokovnjaki, zato se mi zdi logično vpraša-
          začetku odmerila, se je že zdavnaj iztekel. Sedi pred   nje, ki ga postavim na koncu: »In vrata v slovenski
          mano z razširjenimi rokami, ki so spremljale prejšnji   kulturni prostor?«
          stavek in jih na moje vprašanje: »Kaj priporočaš v
          tem kulturnem trenutku?« narahlo spusti v naročje    »Bil bi nor, če ne bi priznal, da to še manjka. a sem
          in  čisto počasi obrne dlan desnice navzgor. »To, o   srečen, da sem vse to, o čemer sva se pogovarjala,
          čemer razmišljava sedaj. Zdaj bi lahko rekel konkre-  dosegel doma, tu v svoji okolici. Če pa se bom pojavil
          tno: to pa to. a bile bi le hipoteze, saj pri razmišlja-  tudi v slovenskem in širšem evropskem prostoru, bo
          nju nikoli ne veš, kaj bo čez čas nastalo. Lahko bo   to le še dodatek.«
          že jutri katastrofa, kaj vem … Eno pa je gotovo: to,


          8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13